Wednesday, March 19, 2014

Simposium Perniagaan Maya (SPM) merupakan satu simposium yang diwujudkan bertujuan untuk menggabungkan Usahawan Online dan Usahawan Offline di dalam satu platform. Selama ini, kebanyakan karnival atau "event" banyak dihadiri oleh usahawan offline yang menjual pelbagai produk mengikut kepakaran masing masing. Jarang sekali Usahawan Online menghadiri karnival seperti ini. Objektif yang ingin dicapai dalam karnival seperti ini hanya sekadar melariskan jualan atau mendapatkan usahawan baru dikalangan mereka sahaja.

Simposium ini diwujudkan bertujuan lebih dari itu, bukan hanya sekadar melariskan jualan tetapi mengwujudkan ikatan ukhuwah diantara kedua jenis Usahawan ini malah boleh bertukar tukar pandangan serta kepakaran.

Dimana dengan ikatan tersebut akan melahirkan satu sinergi dalam dunia perniagaan dikalangan mereka. Malah kedua dua akan saling memahami dan saling memerlukan dengan tujuan untuk melebarkan saiz pasaran perniagaan masing masing.

Kedua dua usahawan perlu berkenalan dan menjalinkan hubungan kerjasama. Dengan kerjasama tersebut akan melahirkan satu peluang perniagaan lain malah mampu mewujudkan peluang pekerjaan.

0 comments :

Post a Comment